@article{oai:ouj.repo.nii.ac.jp:00008221, author = {藤原, 康宏 and 大西, 仁 and 加藤, 浩}, issue = {2}, journal = {日本教育工学会論文誌, Japan journal of educational technology}, month = {Oct}, note = {110006794702, 近年の教育評価の研究では,学習の場面と独立した評価ではなく,学習の場面に埋め込まれた評価が試みられている.その方法の1つとして,学習者同士が評価を行うことが有用であることが知られている.相互に学習コミュニティメンバー全員の評価をすることは,メンバーの人数が多くなるにつれて困難になるため,評価すべき相手を選択する必要が生じる.その選択方法を考えるために,評価する学習者が,評価対象となっている学習者からも評価されるか否かにより評価が変化するかについて実験を行った.その結果,お互いに評価しあう方が甘い評価を行う傾向があり(「お互い様効果」),お互いに評価しあわない方が教員の行った評価に近いことが分かった.そこで「お互い様効果」を除去し合理的に評価すべき相手を選択し,相互評価を容易に実施できるツールを開発し,その評価を行った.学生と教員による評価の結果,相互評価をさせる場合に有効であることがわかった., In recent research of an educational evaluation field, learning involved evaluation is practiced instead of a term-end exam. It is known to executes peer evaluation as a useful evaluation method. However, the more the number of class members increases, the more evaluating all the others becomes difficult. It is necessary to devise a method of selecting the evaluator so that the evaluation is impartial. In this paper, we conducted an experiment to examine whether there is a difference in the evaluation that the learner evaluates one another or not. As a result of the experiment, it was found that in the case of evaluating one another, the evaluation is softer ("reciprocal effect") and farther from teacher's evaluation than the case of evaluating not one another. Then, we developed peer evaluation support system to execute the peer evaluation easily that removed "reciprocal effect". As a result of the assessment of our system by student and teacher, it was confirmed that our system is effective in peer evaluation.}, pages = {125--134}, title = {公平な相互評価のための評価支援システムの開発と評価 : 学習成果物を相互評価する場合に評価者の選択で生じる「お互い様効果」}, volume = {31}, year = {2007} }