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アイテム
e-Learningにおけるポートフォリオ評価法の動向とその応用
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/376
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/3765ac0cc0d-5e89-4dd0-8953-f28afa037145
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00005190149.pdf (1.2 MB)
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Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2003-01-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | e-Learningにおけるポートフォリオ評価法の動向とその応用 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Trends and Application of Portfolio Assessment for e-learning | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポートフォリオ評価法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | e-Learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習環境デザイン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習方法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Portfolio assessment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | e-Learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Communication | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Learning environment design | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Learning method | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 研究展望 | |||||
著者名(日) |
望月, 俊男
× 望月, 俊男× 小湊, 啓爾× 北澤, 武× 永岡, 慶三× 加藤, 浩 |
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著者名よみ |
モチヅキ, トシオ
× モチヅキ, トシオ× コミナト, ケイジ× キタザワ, タケシ× ナガオカ, ケイゾウ× カトウ, ヒロシ |
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著者名(英) |
Mochizuki, Toshio
× Mochizuki, Toshio× Kominato, Keiji× Kitazawa, Takeshi× Nagaoka, Keizo× Kato, Hiroshi |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 総合研究大学院大学文化科学研究科メディア社会文化専攻 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | メディア教育開発センター:総合研究大学院大学 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | メディア教育開発センター:総合研究大学院大学 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Cyber Society and Culture, The Graduate University for Advanced Studies | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Institute of Multimedia Education:The Graduate University for Advanced Studies | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Institute of Multimedia Education:The Graduate University for Advanced Studies | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は、ポートフォリオ評価法の理論的枠組みと、ポートフォリオ評価法をe-Learningに導入した研究の知見を概観し、ポートフォリオ評価法を応用したe-Learning環境のデザインについて考察することにある。ポートフォリオ評価法の研究は勃興期に位置づけられる。多くの研究が学習者中心型アプローチの立場から、ポートフォリオ評価法をe-Learning環境に導入するフレームワークを検討し、一部の研究はその効果を検証している段階にある。ポートフォリオを作成することや、そのための支援ツールの実装に注目が集まっている。ポートフォリオ評価法の理念に立ち返れば、学習者と熟達者間、あるいは学習者相互によるポートフォリオの検討やその評価、学習活動の改善に向けた内省や計画立案といった学習活動を行うためのコミュニケーション環境を充実させることが重要である。また、様々な学習方法に対応して、その学習プロセスに対する内省を促進するようなポートフォリオ作成を支援することが、e-Leamingにおける学習環境デザインに必要である。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The aim of this paper is to examine the design of learning environments involving portfolio assessment applied in e-learning with recent studies and frameworks. Research in this field is largely in its early stages, and the study of schemes for utilizing portfolio assessment for e-learning takes the learner-centered approach. Some studies have made progress by taking account of new frameworks for portfolio utilization. The authors examine the appropriate learning environments for e-learning using portfolio assessment from the viewpoint of assessment theory and philosophy. In conclusion, an adequate communication environment between learners and experts is required for the promotion of learning. Such communication includes portfolio conferences, evaluation of learner portfolios and reflective planning for learning improvement. The design of portfolios appropriate to the instructional design is also needed in order to promote learner awareness of the learning process. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11279120 | |||||
書誌情報 |
メディア教育研究 巻 10, p. 25-37, 発行日 2003 |