ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. メディア教育開発センター
  3. メディア教育研究
  4. 第10号(2003)

e-Learningにおけるポートフォリオ評価法の動向とその応用

https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/376
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/376
5ac0cc0d-5e89-4dd0-8953-f28afa037145
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00005190149.pdf KJ00005190149.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2003-01-01
タイトル
タイトル e-Learningにおけるポートフォリオ評価法の動向とその応用
タイトル
タイトル Trends and Application of Portfolio Assessment for e-learning
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポートフォリオ評価法
キーワード
主題Scheme Other
主題 e-Learning
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習環境デザイン
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習方法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Portfolio assessment
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 e-Learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Communication
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning environment design
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
値 研究展望
著者名(日) 望月, 俊男

× 望月, 俊男

WEKO 807

望月, 俊男

Search repository
小湊, 啓爾

× 小湊, 啓爾

WEKO 808

小湊, 啓爾

Search repository
北澤, 武

× 北澤, 武

WEKO 809

北澤, 武

Search repository
永岡, 慶三

× 永岡, 慶三

WEKO 810

永岡, 慶三

Search repository
加藤, 浩

× 加藤, 浩

WEKO 811

加藤, 浩

Search repository
著者名よみ モチヅキ, トシオ

× モチヅキ, トシオ

WEKO 812

モチヅキ, トシオ

Search repository
コミナト, ケイジ

× コミナト, ケイジ

WEKO 813

コミナト, ケイジ

Search repository
キタザワ, タケシ

× キタザワ, タケシ

WEKO 814

キタザワ, タケシ

Search repository
ナガオカ, ケイゾウ

× ナガオカ, ケイゾウ

WEKO 815

ナガオカ, ケイゾウ

Search repository
カトウ, ヒロシ

× カトウ, ヒロシ

WEKO 816

カトウ, ヒロシ

Search repository
著者名(英) Mochizuki, Toshio

× Mochizuki, Toshio

WEKO 817

en Mochizuki, Toshio

Search repository
Kominato, Keiji

× Kominato, Keiji

WEKO 818

en Kominato, Keiji

Search repository
Kitazawa, Takeshi

× Kitazawa, Takeshi

WEKO 819

en Kitazawa, Takeshi

Search repository
Nagaoka, Keizo

× Nagaoka, Keizo

WEKO 820

en Nagaoka, Keizo

Search repository
Kato, Hiroshi

× Kato, Hiroshi

WEKO 821

en Kato, Hiroshi

Search repository
著者所属(日)
値 総合研究大学院大学文化科学研究科メディア社会文化専攻
著者所属(日)
値 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻
著者所属(日)
値 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻
著者所属(日)
値 メディア教育開発センター:総合研究大学院大学
著者所属(日)
値 メディア教育開発センター:総合研究大学院大学
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Cyber Society and Culture, The Graduate University for Advanced Studies
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology
著者所属(英)
言語 en
値 National Institute of Multimedia Education:The Graduate University for Advanced Studies
著者所属(英)
言語 en
値 National Institute of Multimedia Education:The Graduate University for Advanced Studies
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は、ポートフォリオ評価法の理論的枠組みと、ポートフォリオ評価法をe-Learningに導入した研究の知見を概観し、ポートフォリオ評価法を応用したe-Learning環境のデザインについて考察することにある。ポートフォリオ評価法の研究は勃興期に位置づけられる。多くの研究が学習者中心型アプローチの立場から、ポートフォリオ評価法をe-Learning環境に導入するフレームワークを検討し、一部の研究はその効果を検証している段階にある。ポートフォリオを作成することや、そのための支援ツールの実装に注目が集まっている。ポートフォリオ評価法の理念に立ち返れば、学習者と熟達者間、あるいは学習者相互によるポートフォリオの検討やその評価、学習活動の改善に向けた内省や計画立案といった学習活動を行うためのコミュニケーション環境を充実させることが重要である。また、様々な学習方法に対応して、その学習プロセスに対する内省を促進するようなポートフォリオ作成を支援することが、e-Leamingにおける学習環境デザインに必要である。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of this paper is to examine the design of learning environments involving portfolio assessment applied in e-learning with recent studies and frameworks. Research in this field is largely in its early stages, and the study of schemes for utilizing portfolio assessment for e-learning takes the learner-centered approach. Some studies have made progress by taking account of new frameworks for portfolio utilization. The authors examine the appropriate learning environments for e-learning using portfolio assessment from the viewpoint of assessment theory and philosophy. In conclusion, an adequate communication environment between learners and experts is required for the promotion of learning. Such communication includes portfolio conferences, evaluation of learner portfolios and reflective planning for learning improvement. The design of portfolios appropriate to the instructional design is also needed in order to promote learner awareness of the learning process.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11279120
書誌情報 メディア教育研究

巻 10, p. 25-37, 発行日 2003
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:56:25.024629
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3