WEKO3
-
RootNode
アイテム
「教育産業」の業務内容とその自己認識 -meta descriptionの内容分析-
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/2000103
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/200010390cd3724-dd21-4782-a39c-eaf7cb5e1f3e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文_JAIRO Cloud(WEKO3)対応_7a00ff6c(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-15 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「教育産業」の業務内容とその自己認識 -meta descriptionの内容分析- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Characteristics of the‘ Education Industry’ and its Self-perception : Content analysis of‘ meta description’ | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
橋本鉱市
× 橋本鉱市
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 近年、就学前教育から高等教育さらには生涯学習に至る各レベルにおいて、教育機関と外部の営利・非営利組織との連携や協働が進展している。これにともなって「教育産業」の関与・参加も進行しているが、これまで筆者らはこうした教育産業のあり方やその業務内容、社会からの評価、経営方針やリスク認識などについて考察を進めてきた(谷村・加藤・橋本(2022)、橋本(2023a)、橋本(2024))。本研究では、これまでの知見を踏まえつつ、「教育産業」が自らの組織や業務をどう認識し、またそれに基づいてどのように自社をアピールしているかを解明するため、各社のWebサイトの「meta description」を対象に、その内容(テキスト)を計量的に分析することを目的としている。まず、谷村・加藤・橋本(2022)でも利用したBaseconnect株式会社の「Musubu」に依拠して、そこから「教育産業」7,667社を抽出した。そしてそれらの企業のdescriptionを対象に計量テキスト分析を行い、頻出単語から業務内容や設立年別の変化を考察した。さらに、LDAによるトピックモデル分析を行い、8 トピックを抽出した。業界別・設立年代別のトピックの分析から、各業界はそれぞれの業務に特徴的な単語を使用しており、設立年別に見ても大きな変化は認められなかった。これらの知見は外部機関がまとめた「会社概要」を分析した谷村・加藤・橋本(2022)と概ね同様であることを確認するとともに、教育産業の自己認識は古くから安定的であり、業界にふさわしいイメージを踏襲して広報活動を行っているなどの示唆が得られた。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In recent years, there has been increasing collaboration and cooperation between educational institutions and external for-profit and non-profit organizations at all levels, from pre-school education to higher education and lifelong learning. In this trend, the involvement and participation of the‘ education industry’ is also progressing. We have previously examined the characteristics of the education industry, the content of its work, its reputation in society, its management policies, and its risk awareness (Tanimura, Kato and Hashimoto (2022), Hashimoto (2023a), Hashimoto (2024)). In this study, we aim to clarify how the education industry perceives its own organization and work, and how it promotes itself, based on the findings of previous studies. To this end, we conducted a quantitative analysis of the text content of the ‘meta descriptions’ on the websites of each company. First, we constructed a database from‘ Musubu’ by Baseconnect Inc., which was also used in Tanimura, Kato, and Hashimoto (2022), and extracted 7,667 companies in the ‘education industry’ from this database. Next, we conducted a quantitative text analysis of the ‘description’ of these companies, and examined changes in business content and year of establishment based on frequently occurring words. Furthermore, we conducted topic model analysis using LDA and extracted eight topics. The results of the topic analysis by industry and year of establishment showed that each industry used words that were characteristic of its business, and that there were no major changes in terms of year of establishment. These findings were generally the same as those of Tanimura, Kato and Hashimoto (2022), which analyzed ‘company profiles’ compiled by external organizations. In addition, the self-perception of the education industry has been stable for a long time, and the results suggest that the industry is conducting public relations activities in line with its appropriate image. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
bibliographic_information |
ja : 放送大学研究年報 en : Journal of The Open University of Japan 号 42, p. 115-121, 発行日 2025-03-25 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 放送大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
item_5_source_id_9 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0911-4505 | |||||||||||
item_5_source_id_11 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10019636 |