ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 放送大学研究年報
  3. 第42号(2024)

放送大学に相応しいリメディアル教育の実践的研究 ―オンライン学習グループの試み―

https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/2000105
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/2000105
95b97dbc-d05c-402e-9bbb-b3227be438eb
名前 / ファイル ライセンス アクション
42_11.pdf 42_11.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文_JAIRO Cloud(WEKO3)対応_7a00ff6c(1)
公開日 2025-04-15
タイトル
タイトル 放送大学に相応しいリメディアル教育の実践的研究 ―オンライン学習グループの試み―
言語 ja
タイトル
タイトル Practical Research on Remedial Education Suitable for The Open University of Japan: A Trial of Online Study Group
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 リメディアル教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 オンライン学習グループ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ティーチング・フェロー
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Remedial Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Online Study Group
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teaching Fellow
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 橋本健朗

× 橋本健朗

ja 橋本健朗

ja-Kana ハシモトケンロウ

en Kenro Hashimoto

Search repository
宮本陽一郎

× 宮本陽一郎

ja 宮本陽一郎

ja-Kana ミヤモトヨウイチロウ

en Yoichiro Miyamoto

Search repository
佐藤智徳

× 佐藤智徳

ja 佐藤智徳

ja-Kana サトウトモノリ

en Tomonori Sato

Search repository
芝﨑順司

× 芝﨑順司

ja 芝﨑順司

ja-Kana シバサキジュンジ

en Junji Shibasaki

Search repository
森本容介

× 森本容介

ja 森本容介

ja-Kana モリモトヨウスケ

en Yosuke Morimoto

Search repository
辻靖彦

× 辻靖彦

ja 辻靖彦

ja-Kana ツジヤスヒコ

en Yasuhiko Tsuji

Search repository
隈部正博

× 隈部正博

ja 隈部正博

ja-Kana クマベマサヒロ

en Masahiro Kumabe

Search repository
滝澤登

× 滝澤登

ja 滝澤登

ja-Kana タキサワノボル

en Noboru Takisawa

Search repository
伊東明彦

× 伊東明彦

ja 伊東明彦

ja-Kana イトウアキヒコ

en Akihiko Ito

Search repository
猪嶋哲也

× 猪嶋哲也

ja 猪嶋哲也

ja-Kana イノシマテツヤ

en Tetsuya Inoshima

Search repository
工藤元

× 工藤元

ja 工藤元

ja-Kana クドウハジメ

en Hajime Kudo

Search repository
川村千夏

× 川村千夏

ja 川村千夏

ja-Kana カワムラチナツ

en Chinatsu Kawamura

Search repository
筒井友恵

× 筒井友恵

ja 筒井友恵

ja-Kana ツツイトモエ

en Tomoe Tsutsui

Search repository
谷平泰晃

× 谷平泰晃

ja 谷平泰晃

ja-Kana タニヒラヤスアキ

en Yasuaki Tanihira

Search repository
近藤智嗣

× 近藤智嗣

ja 近藤智嗣

ja-Kana コンドウトモツグ

en Tomotsugu Kondo

Search repository
加藤和弘

× 加藤和弘

ja 加藤和弘

ja-Kana カトウカズヒロ

en Kazuhiro Kato

Search repository
林徹

× 林徹

ja 林徹

ja-Kana ハヤシトオル

en Tooru Hayasi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 放送大学では、入学試験を課さず、またリカレントを目的に多様な背景や学力を持つ学生が集まるため、基礎学力の不足を補うリメディアル教育が重要な課題となっている。我々は、コロナ禍以降、リメディアル教育を俯瞰的に捉え、改善案や新規事業を提案することを目指した議論を開始した。現在では、リメディアル教育企画ワーキンググループにおいて、教員と職員が協働して積極的に議論、研究している。
本稿では、そうした議論から2023年度に試行することとなった「オンライン学習グループ(OSG)」を通じた教育手法に焦点を当て、オンライン環境を利用して地理的に分散した学生に学びの場を提供する試みを報告する。
OSGではティーチング・フェロー(TF)制度が採用され、大学院修了者がファシリテーターとして学生の能動的学習を促進する役割を果たしている。また、具体的な実践として「アメリカの芸術と文化(’19)」などの科目を対象に、学生が自発的に資料を持ち寄り、ディスカッションを行う形態が採用され、その効果が検証された。結果として、OSGは学生の自発的学習意欲の向上や、リメディアル教育のプラットフォームとして有効であることが確認された。
さらに本稿では、メタバース技術や自己学習サイトの活用など、デジタルインフラの強化を提案している。これにより、より多様な学習支援が提供され、学生同士の協働学習が促進されることが期待される。このアプローチは、学生のニーズをより良くサポートする新しい教育モデルの発展につながると見込まれる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Open University of Japan, with its open admission policy and diverse student body, faces the challenge of providing remedial education to address gaps in basic academic skills. In response to this, discussions began after the COVID-19 pandemic to take a comprehensive look at remedial education, proposing improvements and new initiatives. Currently, the Remedial Education Planning Working Group, consisting of faculty and staff, is actively researching and discussing these approaches. This paper focuses on the "Online Study Group( OSG)" initiative, implemented in Academic Year 2023. The OSG utilizes an online platform to provide learning opportunities for students spread across different locations. A key aspect of this initiative is the Teaching Fellow (TF) system, where university graduates act as facilitators to promote active learning. Courses such as "Arts and Culture of the United States (’19)" were selected for the trial, where students contributed materials and engaged in discussions, demonstrating the effectiveness of this approach. The OSG was found to increase students’ motivation for self-directed learning and served as an effective platform for remedial education. Looking forward, the paper also proposes strengthening digital infrastructure, including the use of metaverse technology and self-study websites, to provide more diverse learning support and promote collaborative learning. This approach is expected to lead to the development of new educational models that can better support students’ needs.
言語 en
bibliographic_information ja : 放送大学研究年報
en : The OUJ Journal of Arts and Sciences

号 42, p. 127-136
出版者
出版者 放送大学
言語 ja
item_5_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0911-4505
item_5_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10019636
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-15 05:44:41.006617
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3