ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 放送大学研究年報
  3. 第23号(2005)

徒然草屏風の研究 : 「熱田屏風」と「上杉屏風」を中心に

https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/7481
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/7481
c7afc684-51dc-41df-afa4-135f0040321d
名前 / ファイル ライセンス アクション
23-010.pdf 23-010 (4.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-06-14
タイトル
タイトル 徒然草屏風の研究 : 「熱田屏風」と「上杉屏風」を中心に
タイトル
タイトル A study of the folding screens of Tsurezuregusa (Essays in Idleness) : with special references to the Atsuta and the Uesugi folding screens
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 島内, 裕子

× 島内, 裕子

WEKO 9456

島内, 裕子

ja-Kana シマウチ, ユウコ

Search repository
Shimauchi, Yuko

× Shimauchi, Yuko

WEKO 9457

en Shimauchi, Yuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 江戸時代には、木版印刷によってさまざまな文学作品が刊行されたが、それらの中でも徒然草は、わかりやすく教訓的な作品として、広く親しまれた。本文だけのものから、挿絵付きのもの、頭注付きのもの、詳細な注釈書など、徒然草はさまざまなスタイルで刊行されている。けれども、徒然草は文学作品として読まれただけではない。絵巻や色紙や屏風に描かれて、美術品・調度品としても鑑賞された。
 本稿では、描かれた徒然草の中から、熱田神宮献納・伝住吉如慶筆「徒然草図屏風」と、米沢市上杉博物館蔵「徒然草図屏風」の二点を取り上げる。このたび、詳細に現物調査することによって、描かれた章段を特定することができた。前者は徒然草から一連の仁和寺章段を抽き出して描いた屏風、後者は徒然草から二十八場面を描いた屏風である。
 この調査を踏まえて、それぞれの屏風の抽出章段の特徴や、図柄の描き方の特徴、屏風の制作目的などについても考察を加えた。さらに、絵巻や色紙に描かれる場合との違いを通して、徒然草が屏風に描かれることの意味と意義について考えてみた。
抄録(英)
言語 en
値 Tsurezuregusa was widely read during the Edo period as it was considered to be a classic that contained easily understandable and instructive moral lessons to many. As a result it became the subject of picture scrolls, shikishi ( square of heavy decorative paper for painting and calligraphy ) and folding screens and was enjoyed as an art form. The study of Tsurezuregusa as works of art, however, has yet attracted serious consideration from modern scholarship.
 The aim of this paper is to present some results from the research on two folding screens of Tsurezuregusa in the collections of the Treasure Repository of the Atsuta Shrine and of the Uesugi Museum in Yonezawa. The detailed examinations of these screens reveal that the former screen depicts three chapters from Tsurezuregusa ( Chapters 52, 53 and 54 ), while the subjects of the latter's pictures are identified as those from altogether twenty eight chapters in Tsurezuregusa.
 Using these findings this paper further considers following questions: first, what were the criteria of selecting these chapters; secondly, whether these pictures faithfully followed the original texts; thirdly, what were the purposes of producing these two screens; and lastly, compared with contemporary picture scrolls and shikishi what was the distinctive significance of painting on folding screens.
書誌情報 放送大学研究年報
en : Journal of the University of the Air

巻 23, p. 132(11)-119(24), 発行日 2006-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0911-4505
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10019636
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:18:10.258247
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3