ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 放送大学研究年報
  3. 第39号(2021)

放送大学におけるデジタル・リテラシー教育の展開: コロナ災禍のもとで実践された面接授業による一考察

https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/8699
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/8699
16f7357a-9249-4950-8cdf-f306b55564bf
名前 / ファイル ライセンス アクション
39_07.pdf 39_07 (2.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-13
タイトル
タイトル 放送大学におけるデジタル・リテラシー教育の展開: コロナ災禍のもとで実践された面接授業による一考察
タイトル
タイトル The Development of Digital Literacy Education at the Open University of Japan: A Study of the face-to-face Classes under the COVID-19 calamity
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 高橋, 秀明

× 高橋, 秀明

WEKO 12110

高橋, 秀明

ja-Kana タカハシ, ヒデアキ

Search repository
三輪, 眞木子

× 三輪, 眞木子

WEKO 12111

三輪, 眞木子

ja-Kana ミワ, マキコ

Search repository
仁科, エミ

× 仁科, エミ

WEKO 12112

仁科, エミ

ja-Kana ニシナ, エミ

Search repository
柳沼, 良知

× 柳沼, 良知

WEKO 12113

柳沼, 良知

ja-Kana ヤギヌマ, ヨシトモ

Search repository
秋光, 淳生

× 秋光, 淳生

WEKO 12114

秋光, 淳生

ja-Kana アキミツ, トシオ

Search repository
TAKAHASHI, Hideaki

× TAKAHASHI, Hideaki

WEKO 12115

en TAKAHASHI, Hideaki

Search repository
MIWA, Makiko

× MIWA, Makiko

WEKO 12116

en MIWA, Makiko

Search repository
NISHINA, Emi

× NISHINA, Emi

WEKO 12117

en NISHINA, Emi

Search repository
YAGINUMA, Yoshitomo

× YAGINUMA, Yoshitomo

WEKO 12118

en YAGINUMA, Yoshitomo

Search repository
AKIMITSU, Toshio

× AKIMITSU, Toshio

WEKO 12119

en AKIMITSU, Toshio

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 放送大学ではデジタル・リテラシー教育の一環として、面接授業「初歩からのパソコン」を2010年度2学期から開講してきた。その成果については、アクションリサーチとして、三輪ら(2013)がまとめている。その後、2017年度1学期から、後継科目として面接授業「新・初歩からのパソコン」を開講してきた。本稿は、「新・初歩からのパソコン」の意義と成果とを、特にコロナ災禍の影響という観点から検討することを目的とし、三輪ら(2013)と同様の研究方法を採用した。つまり、受講生の学習目標の知識・スキルと自己効力感とを面接授業の前後でのチェックリストへの回答や、面接授業前の受講目的・理由への回答、さらに、面接授業後の全体的な達成度・満足度への回答を、コロナ災禍前とコロナ災禍中とで比較した。また、三輪ら(2013)と同様に高齢受講生についての仮説を検討するために、チェックリストへの回答を年齢によって比較した。その結果、コロナ災禍の影響については、受講目的・理由においてはその影響を否定できない面があるが、学習目標の知識・スキルや自己効力感においてはその影響は無いであろうという結論となった。受講目的・理由の内、年齢差が見られる項目があることが分かったが、学習目標の知識・スキルと自己効力感については、三輪ら(2013)と同様な結果となり、高齢受講者の知識・スキルと自己効力感が低い傾向にあることが分かった。最後に、アクションリサーチとしての限界と、インスティテューショナル・リサーチの観点の必要性について検討した。
抄録(英)
言語 en
値 As part of its digital literacy education, the Open University of Japan has been offering face-to-face classes “The Personal Computer for Beginners” since the second semester of 2010. Miwa et al.( 2013) summarized the results of the classes as action research. The purpose of this paper is to examine the results of the new classes “The Personal Computer for Beginners Revised”, especially from the perspective of the impact of the COVID-19 calamity. This paper adopted the same research method as Miwa et al. (2013). In other words, we compared the studentsʼ knowledge and skills of learning objectives, and their self-efficacy of PC usage, before and after the face-to-face classes with their responses to a checklist, their responses to the purpose and reasons for taking the classes before the face-to-face classes, and their responses to the overall level of achievement and satisfaction after the face-to-face classes, before and during the COVID-19 calamity. As in Miwa et al. (2013), the responses to the checklist were compared according to age in order to examine the hypothesis regarding older students. As a result, it was concluded that the impact of the COVID-19 calamity could not be denied in some aspects of the purpose and reasons for taking the classes, but the impact could not have on the learning objectives of knowledge and skills, and the self-efficacy.
However, the results for knowledge and skills of learning objectives and self-efficacy were similar to those of Miwa et al. (2013), indicating that knowledge and skills and self-efficacy of older students tended to be lower. Finally, the limitations of this study as action research and the necessity of an Institutional Research perspective were discussed.
書誌情報 放送大学研究年報
en : Journal of The Open University of Japan

巻 39, p. 77-91, 発行日 2022-03-25
出版者
出版者 放送大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0911-4505
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10019636
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:00:08.240217
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3