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  1. 学内刊行物
  2. 放送大学研究年報
  3. 第25号(2007)

コーヒー消費と日本人の嗜好趣味

https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/7500
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/7500
183478a8-4a99-40e7-ae51-89b1750d1d30
名前 / ファイル ライセンス アクション
25-004.pdf 25-004 (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-06-14
タイトル
タイトル コーヒー消費と日本人の嗜好趣味
タイトル
タイトル Consumption of Coffee and Japanese Taste
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 坂井, 素思

× 坂井, 素思

WEKO 9510

坂井, 素思

ja-Kana サカイ, モトシ

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Sakai, Motoshi

× Sakai, Motoshi

WEKO 9511

en Sakai, Motoshi

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 この小論では、なぜ日本にコーヒー浸透という現象が起こったのか、あるいは日本人はなぜコーヒーを好きになったのかというテーマを考えてみたい。幕末の開港とともに、日本の税関はそれぞれの港で貿易統計を取るようになった。このため、外国との取引貿易品、なかでもとりわけ農産物は全て記録されることになった。明治の初めから、日本がどれだけのコーヒーの生豆を輸入したのかがほぼ完全に把握できることになる。これで見ると、1920年代から1930年代にかけて輸入量が累積的に多くなるという現象が観察される。この小論では、なぜコーヒーが浸透したのか、という点をめぐって、1920年代から始まるコーヒーブームに焦点を当てて、その理由を考えた。以上の結果、喫茶店によるネットワーク型消費の展開、世界のコーヒー市場の影響、都市化と覚醒文化の進展、などが社会経済要因として挙げられるという結論が得られた。
抄録(英)
言語 en
値 This essay inquires into why the coffee infiltration happened in Japan or why the Japanese came to like coffee. The customhouse in Japan came to take the customs statistics with opening a port at the end of the Edo period in each port. Therefore, the customhouse has recorded the trade goods with the foreign country, especially all of the farm products. We can understand how much the Japanese imported coffee from beginning of the Meiji era to present almost completely. The phenomenon is observed that the amount of the import increased from 1920's to 1930's accumulating as a result. This short essay thought about the point why coffee infiltrated and thought about the reason why the coffee boom was caused from 1920's. As the above-mentioned result, the development of the networktype consumption with the coffee shop, and the influence of the coffee market in the world, and urbanization and the progress of the awake-culture were enumerated as a sociai economic factor obtained.
書誌情報 放送大学研究年報
en : Journal of the Open University of Japan

巻 25, p. 33-40, 発行日 2008-03-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0911-4505
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10019636
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Ver.1 2023-06-20 16:18:54.712271
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