ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 放送大学研究年報
  1. 学内刊行物
  2. 放送大学研究年報
  3. 第40号(2022)

ピアノ初心者の個人練習支援を目的とした練習内容の解明

https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/8764
https://ouj.repo.nii.ac.jp/records/8764
71be325e-06a8-4476-801c-f38101cf4b8d
名前 / ファイル ライセンス アクション
40_12.pdf 40_12 (6.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-14
タイトル
タイトル ピアノ初心者の個人練習支援を目的とした練習内容の解明
タイトル
タイトル The elucidation of the contents of practice for supporting a beginner piano studentʼs individual practice
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 田中, 功一

× 田中, 功一

WEKO 12271

田中, 功一

ja-Kana タナカ, コウイチ

Search repository
小倉, 隆一郎

× 小倉, 隆一郎

WEKO 12272

小倉, 隆一郎

ja-Kana オグラ, リュウイチロウ

Search repository
林, 麻由美

× 林, 麻由美

WEKO 12273

林, 麻由美

ja-Kana ハヤシ, マユミ

Search repository
鈴木, 泰山

× 鈴木, 泰山

WEKO 12274

鈴木, 泰山

ja-Kana スズキ, タイザン

Search repository
辻, 靖彦

× 辻, 靖彦

WEKO 12275

辻, 靖彦

ja-Kana ツジ, ヤスヒコ

Search repository
TANAKA, Kouichi

× TANAKA, Kouichi

WEKO 12276

en TANAKA, Kouichi

Search repository
OGURA, Ryuichiro

× OGURA, Ryuichiro

WEKO 12277

en OGURA, Ryuichiro

Search repository
HAYASHI, Mayumi

× HAYASHI, Mayumi

WEKO 12278

en HAYASHI, Mayumi

Search repository
SUZUKI, Taizan

× SUZUKI, Taizan

WEKO 12279

en SUZUKI, Taizan

Search repository
TSUJI, Yasuhiko

× TSUJI, Yasuhiko

WEKO 12280

en TSUJI, Yasuhiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 保育士・教員養成校にはピアノ実技の授業があり、教育実習等が始まるまでの短期間に童謡の伴奏技能の習得が求
められる。特に経験のないピアノ初心者にとって授業時間外学習である個人練習は重要と考えられる。しかし、一般
に教員は学生の個人練習の中身を把握しにくく、個人練習の経緯を十分に把握できない状況で授業を進行するため、
結果として授業効率が低下する場面が見られる。個人練習の内容を把握し内容を解明できれば教員は学生の習得状況
を把握でき、効果的かつ効率的な指導へ繋がる可能性が考えられる。そこで本研究ではピアノ初心者の個人練習の内
容を明らかにすることを目的とし、個人練習を収録した音データから解析することを試みた。具体的には、2名のピ
アノ初心者を対象に電子ピアノのMIDIデータを全て取得して、音データと楽譜データのマッチング状況をヒートマ
ップで示し、MIDIデータのノート画像とリンクして分析した。その結果、24曲の課題曲群から弾いた曲の特定、練
習の進め方、部分練習の箇所と回数、練習時間、さらに弾き間違えの有無など個人練習の様子や質を明らかにするこ
とができた。また、練習時間は3分から50分、時間帯は早朝から深夜まで幅が広いことがわかった。更に、より詳し
い練習の状況を確認するためにWebアンケートとインタビューを行った結果、練習時間帯や習得状況により自ら練
習の組み立てを考えて進めていることがわかった。本研究の結果により、学習者の個人練習の内容を把握した上での
授業の進行や、個人練習の方法そのものに対する教員から学習者へのアドバイスの実施など、特に実技経験のないピ
アノ初学者に対する学習支援への応用可能性が期待できる。
抄録(英)
言語 en
値 Piano lessons are given in the preschool teacher and the kindergarten teacher training school.
 A university student who wishes to bag a job there acquires piano accompaniment skill of a childrenʼs song for a
short period. For a beginner, practicing the piano before a lesson is crucial. However, the teacher cannot grasp the
contents of individual piano practice easily. Therefore, a teacher advances a lesson, without touching the
circumstances of individual practice. As a result, the efficiency of a lesson is tested.
 Generally, the method of checking the contents of individual piano practice from sound data is not seen. To support
individual piano practice, the elucidation of individual practice is needed.
 In this research, we aimed to understand the problems that sound data solve and the contents of a piano beginnerʼs
individual practice. The method of research acquires the MIDI data of two piano beginnersʼ piano practice. We check
the matching situation of sound data and score data visually from a heatmap, and link and analyze the picture of MIDI
data. As a result, we clarified the music score name and the practice method that the piano beginner chose.
 Two students practiced playing the piano for 3-50 minutes, and it turned out that the practiced range of time is
wide from early morning to midnight. We held a Web questionnaire&interview with the piano beginner to check the
practice situation. As a result, they are considering and advancing the contents of practice according to a practice
time zone or a learning situation. By such a method, the teacher can grasp the contents of the individual practice that a piano beginner performs and can advance a lesson. Moreover, the student can learn better about the method of
individual practice. A teacher enables a beginner piano student to practice individually.
書誌情報 放送大学研究年報
en : Journal of The Open University of Japan

巻 40, p. 123-136, 発行日 2023-03-25
出版者
出版者 放送大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0911-4505
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10019636
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:58:48.414385
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3